Hvilke virksomheder er forpligtede – og til hvad?
Whistleblowerdirektivet forpligter private virksomheder med 50 eller flere ansatte til at etablere en whistleblowerordning, det vil sige kanaler og procedurer for indberetning af og opfølgning på lovovertrædelser. Virksomheder med 50-249 ansatte har indtil 17. december 2023 til at etablere en whistleblowerordning og har desuden mulighed for at dele ressourcer med andre juridiske enheder i forbindelse med modtagelse af indberetninger og de eventuelle undersøgelser, der skal foretages. For virksomheder med mere end 250 medarbejdere skal der dog være etableret en whistleblowerordning senest d. 17. december 2021.
Hvilke krav er der til virksomhedens indberetningskanal?
Den interne indberetningskanal skal udformes, etableres og drives på en måde, der sikrer, at fortroligheden af whistleblowerens identitet og enhver tredjepart nævnt i indberetningen er beskyttet. Virksomhedens indberetningskanal kan drives internt af en person eller afdeling, der er udpeget og autoriseret til det, eller leveres eksternt af tredjepart. Modtagelsen af en indberetning skal bekræftes senest 7 dage efter modtagelse, og feedback på indberetningen skal gives senest tre måneder efter, at indberetningen har fundet sted. Kanalen skal give mulighed for både skriftlig og mundtlig indberetning.
Virksomheder, som allerede frivilligt har etableret whistleblowerordninger, bør sikre, at disse lever op til de nye regler. Og virksomheder, som ikke i forvejen har etableret en ordning, kan med fordel indlede arbejdet nu. På dagens webinar kan du høre mere samt stille spørgsmål omkring nye lovkrav.
Den danske implementering af Whistleblowerdirektivet blev vedtaget i Folketinget den 24. juni 2021 – loven træder i kraft 17. december 2021. Loven forpligter alle arbejdsgivere med mere end 50 ansatte til at oprette en whistleblowerordning. I modsætning til tidligere meldinger åbner loven op for, at virksomheder i Danmark kan dele og outsource deres whistleblowerordning med og til moder- eller datterselskab. Det gælder også for virksomheder med mere end 249 ansatte. Der er dog indført mulighed for, at kravet om, at allekoncernforbundne juridiske enheder med mere end 249 medarbejdere ikke kan have fælles whistleblowerordning genindføres, hvis EU-kommissionen meget faste fortolkning af direktivet fastholdes.
Du kan læse mere på Justitsministeriet's hjemmeside her.
JERES INDBERETNINGSKANAL
Din virksomheds whistleblowerordning skal først og fremmest bestå af en sikker indberetningskanal, som overholder GDPR-reglerne og andre krav til sikkerhed. Din virksomhed skal selv sørge for at etablere og vedligeholde indberetningskanalen. Du vælger selv, om indberetningskanalen skal:
Formålet med din indberetningskanal skal være, at whistleblowere sikkert kan give oplysninger om potentielle lovovertrædelser, der sker i eller i forbindelse med din virksomhed, og at whistlebloweren er under direktivets beskyttelse.
Krav til indberetningskanalen
JERES INDBERETNINGSPROCEDURE
Direktivet stiller også en række krav til indberetningsproceduren. Det vil sige til, hvordan de indberettede oplysningerne behandles, og hvordan whistleblowere skal beskyttes. Denne procedure skal sikre, at indberetningen håndteres fortroligt og rettidigt, samt at whistlebloweren ikke bliver udsat for repressalier grundet sin indberetning.
Krav til proceduren
Krav til whistleblowerbeskyttelse